Philips houdt in de nieuwe joint venture een belang van 30 procent. De merknaam Philips blijft tenminste voor vijf jaar aanwezig op de televisies. Dit levert het bedrijf vanaf 2013 royalties op.

Philips zat al lange tijd met de televisie-activiteiten in zijn maag. De tv-tak had vorig jaar al winstgevend moeten zijn, maar tegenvallende verkopen tijdens het WK voetbal gooiden roet in het eten. Het concern waarschuwde eind maart voor een operationeel verlies bij de divisie. Dit verlies kwam in het eerste kwartaal uit op 106 miljoen euro.

Topman Frans van Houten

De net aangetreden topman Frans van Houten heeft met het sluiten van de joint venture vaart gemaakt. ,,Het vinden van een oplossing voor onze televisie-activiteiten was onze topprioriteit”, aldus Van Houten. De topman gaat zich nu vooral richten op autonome omzetgroei en wil hiervoor extra investeringen doen.

Marktkenner Hans Slob van Rabo Securities sprak van ,,een heel sterk begin van Van Houten”, maar de analist waarschuwde wel dat Philips er nog lang niet is. ,,Ze hebben nog een lange weg te gaan voor duurzame groei.”

'Vision 2015'-strategie

Van Houten zal, als dat nodig is, de zogenoemde 'Vision 2015'-strategie aanpassen naar aanleiding van de televisie-deal. Philips wil volgens deze doelstelling jaarlijks 2 procentpunt sneller groeien dan de wereldeconomie. De omzet zal door de deal echter worden gedrukt. Wel is de overeenkomst goed voor de winstgevendheid.

Het nieuwe samenwerkingsverband staat los van de huidige licentie-overeenkomsten die Philips heeft in China, India en Noord-Amerika.

Omzet

De omzet van Philips bedroeg in het eerste kwartaal 5,3 miljard euro, ten opzichte van 4,98 miljard euro in de eerste drie maanden van 2010. Onder de streep hield Philips 138 miljoen euro over tegenover 201 miljoen euro een jaar eerder. De operationele winst daalde met 58 miljoen euro tot 437 miljoen euro. Alle resultaten zijn exclusief de prestaties van de televisie-activiteiten.

De aardbeving en tsunami in Japan hebben een effect op de resultaten van Philips, maar het concern specificeerde dit maandag niet. ,,Wij verwachten tegenwind in 2011 als gevolg van de Japanse tragedie'', aldus Van Houten. ,,Dit heeft een effect op onze omzet en toeleveringsketen.''

Volgens de topman hebben Japanse leveranciers het zwaar en is het niet duidelijk wat het effect hiervan is op de resultaten van Philips. In de tweede helft van dit jaar heeft het concern daar meer zicht op, zo verwacht de onderneming.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl